IBS

5 vinkkiä vatsan hyvinvointiin

Andréa : coach et maman… son credo ? La bienveillance !

Vatsakipuun voi vaikuttaa tehokkaasti myös kotikonstein. Muista arjessa ravitsemusterapeutti Leena Putkosen viisi tärkeää ohjetta.


Ravitsemusterapeutti Leena Putkonen tietää, miten tuskallinen vaiva ärtyvän suolen oireyhtymä eli IBS (irritable bowel syndrome) voi olla. Hän kärsi monenlaisista ruoansulatuskanavan oireista ja iltaa kohti pahenevasta turvotuksesta monta vuotta.


– Kiire ja stressi voivat viedä kehon krooniseen ylikuormituksen tilaan, mikä tekee hallaa myös suolistolle, hän kertoo.


Ruokavalio- ja elämänmuutosten rinnalla voi käyttöön ottaa myös Alflorex ärtyvän suolen oireyhtymän hoitoon -probioottivalmisteen. Valmisteen probiootit ovat eläviä mikrobeja, jotka muodostavat suolen pintaan suojaavan kalvon. Myös kasvis- ja erikoisruokavalioihin sopiva Alflorex nautitaan helposti kapselimuodossa.


Probiootit eivät yksistään riitä, sillä suolistomikrobisto tarvitsee etenkin kuituja ravinnokseen. Ruokavalio, joka on kuitupitoinen, kasvisvoittoinen ja monipuolinen, on siten hyväksi suolistolle. Proteiinin lähteissä kannattaa suosia kasviproteiineja, kalaa ja syödä punaista lihaa maltilla. Lisämakua ja ehkä joitain ekstraterveyshyötyjäkin saa hapatetuilla ruoilla.


Aina perusvinkit ruokavalion koostamiseksi eivät riitä. Ärtyvän suolen rauhoittamiseen saatetaan tarvita tutkitusti toimivaa FODMAP-ruokavaliota, jonka avulla pyritään selvittämään itselle pahimmat suolisto-ärsykkeet. Yleisiä ärsykkeitä ruokavaliossa ovat vehnä, ruis, sipulit sekä sokerialkoholit, joita on esimerkiksi omenassa, päärynässä ja mustaherukoissa. Myös pavut ja linssit voivat tehdä ilmavaivoja ja muita suolisto-oireita, mutta osa pystyy niitä totuttelun kautta syömään.


Vaivana IBS on usein stressiperäinen. Täysin huoletonta elämää harva pystyy hankkimaan, mutta Putkonen kannustaakin pieniin tekoihin.


– Omassa arjessa voi pyrkiä elämään niin hyvää elämää kuin mahdollista. On paljon pienia asioita, joilla vatsan hyvinvointiin voi vaikuttaa ihan joka päivä.


Leena Putkosen viisi vinkkiä vatsan hyvinvointiin

1.Lepää ja liiku päivittäin

Ruoansulatus ei toimi, jos keho on koko ajan stressitilassa. Aktiivista palautumista on jokin arjesta irrottava tekeminen ilman suorituspaineita. Liikkumisen suhteen pääasia on, ettei vain istu koko päivää.

2. Syö säännöllisesti

Monella vatsakivut liittyvät siihen, että ateriarytmi on epäsäännöllinen tai annoskoot liian isoja vatsalle työstettäviksi. Kannattaa mieluummin syödä monta pientä ateriaa.

3.Syö rauhallisesti

Pureskele huolella ja nauti ruoasta. Perusteellinen pureskelu helpottaa ruoan sulamista. Hotkiessa nielee helposti myös ylimääräistä ilmaa.

4.Huolehdi riittävästä yöunesta

Uni on tärkein palauttaja, jota myös ruoansulatuksesta vastaava parasympaattinen hermosto tarvitsee. Tämä unohtuu monelta liian usein.

5.Kokeile probiootteja

Probiooteista eli elävistä mikrobeista on helppo lähteä itsehoidossa liikkeelle. Moni löytää näistä oireita rauhoittavan avun. Suoliston mikrobitasapaino tukee muuta hyvinvointia.


Alkuperäinen artikkeli: Leena Putkosen 5 vinkkiä